Semester 1, week 1

Jaa, het was zover! Afgelopen week was dan eindelijk de start van het nieuwe collegejaar. Met 28 verschillende nationaliteiten vertegenwoordigd is er een grote culturele diversiteit op de campus. Ook mijn cursusjaar is gestart. Met 15 andere studenten hoop ik aankomend jaar meer te leren over andere culturen en religies, armoede, ontwikkelingswerk, mijzelf, God en de Bijbel. De onderwerpen zijn vergelijkbaar met de onderwerpen die ik voor de zomer in de explore cursus heb behandeld, het gaat alleen dieper (in plaats van gedurende 13 weken 1 dag per week, is het nu een collegejaar fulltime). Het doet me goed om na een periode van online onderwijs, nu daadwerkelijk onderdeel te zijn van de groep studenten op All Nations. De dynamiek van een multiculturele groep studenten geeft interessante gesprekken en laten ons nadenken over hoe we met elkaar communiceren.

groepsfoto van staf en studenten, staand op de Greenwich meridiaan (scheiding tussen oost en west) die over het All Nations terrein loopt!

De stof wordt aangeboden tijdens de colleges in de ochtend. Daarnaast mag ik zo’n 2 uur per week per vak lezen. En tot slot hoort er bij elke module een opdracht of essay. Hierbij is het leuk dat ik per vak verschillende mogelijkheden heb wat betreft de aard van deze opdracht. Hierdoor kan ik iets kiezen wat goed past bij ons latere leven in Nepal. Zo ga ik voor het vak ‘introductie cultuur en religie’ me verder verdiepen in de waarden van de Nepalezen. Wat is voor hen nu echt belangrijk? Uit welke waarden komt hun gedrag, hun keuzes voort? Welke consequenties heeft dit op het gebied van bijv. gezondheidszorg? Het is belangrijk om de waarden van een groep mensen te kennen wanneer je hen beter wilt leren kennen en een relatie op wilt bouwen. Ik heb zin om met dit onderzoekje aan de slag te gaan!

Met Mirthe en Naomi gaat het goed. Zij hebben het nog altijd goed naar hun zin bij de gastouder. Zeker met Mirthe gaat het veel beter dan we hadden verwacht. We zijn hier heel dankbaar voor. Bij de gastouder vermaken ze zich met spelen in de speelkamer, de tuin, het knuffelen van de hond (en soms het paard). Ook maken ze uitstapjes naar een park, een speeltuin of childminder-groups. Dit zijn plekken wat gastouders elkaar en de kinderen ontmoeten en met elkaar activiteiten ondernemen. Deze uitstapjes maken dat de dametjes aan veel nieuwe plekken en mensen worden blootgesteld, en dat gaat prima. Ze komen lekker vermoeid thuis en slapen hierdoor (meestal) lekker. Dat maakt dat we de volgende dag allemaal weer enthousiast aan onze nieuwe studiedag beginnen!

de meiden spelend bij de gastouder.